Usein kysytyt kysymykset

Käännin / käännöslaatu

Mitä kieliä käännin tukee?
Tunnistaako käännin erityisalojen termistöä?
Miten saan parannettua käännöslaatua?
Miten käännin eroaa suomi-englanti-suomi-sanakirjoista?

Käyttöoikeudet

Miksi pystyn kääntämään vain yhteen suuntaan?

Käännösohjelmien käyttöönotto

Miksi Sunda Docin käännä-nappi ei näy Wordin työkalurivissä?
Miksi käännösohjelma ei saa yhteyttä palvelimeen?

Verkkokauppa

Miksi kirjautuminen verkkokauppaan ei onnistu?


Käännin / käännöslaatu

Mitä kieliä käännin tukee?
Sundan oma käännin tukee kääntämistä englannin ja suomen kielien välillä. Voit myös hankkia Kielipaketti-lisäpalvelun, joka tarjoaa käännöksen yli 60 lisäkielelle.

Tunnistaako käännin erityisalojen termistöä?
Englanti-suomi-käännin tunnistaa noin 200 000 sanaa tai sanaliittoa sisältäen erityisalojen kuten tietotekniikan, tekniikan ja talouden termejä. Käännin ei kuitenkaan välttämättä tunnista tai osaa antaa täsmällisiä käännöksiä kaikille erityisalojen termeille. Jos käytössäsi on Pro-, Workstation- tai yrityslisenssi, voit itse lisätä omia sanastoja kääntimeen.

Miten saan parannettua käännöslaatua?
Parhaan käännöslaadun saavuttamiseksi syötä kääntimeen huolellisesti kirjoitettua kirjakieltä. Tärkeää on myös, että välimerkkejä sekä isoja kirjaimia käytetään oikein. Kirjoitusvirheet tai puhekielen käyttö lähdetekstissä voivat heikentää käännöslaatua selvästi.

Miten käännin eroaa suomi-englanti-suomi-sanakirjoista?
Konekääntimellä voit kääntää kokonaisia lauseita. Kääntäminen perustuu lauseen rakenteiden perusteelliseen analyysiin. Tämän johdosta käännin osaa antaa sanoille ja sanonnoille lauseyhteyteen sopivia käännöksiä. Kielen monimutkaisuudesta johtuen konekäännin ei kuitenkaan pysty ihmiskääntäjien tasoon.


Käyttöoikeudet

Miksi pystyn kääntämään vain yhteen suuntaan?
Mahdollisesti olet hankkinut käyttöoikeuden vain yhteen käännössuuntaan (englanti-suomi tai suomi-englanti). Tarkista tekemäsi tilaus. Tarvittaessa voit lisätä puuttuvan käännössuunnan aikaisempaan tilaukseesi. Tarkista myös, että käännöksiä tehdessäsi olet valinnut "Käännössuunta" -valikosta oikean käännössuunnan tai kohdan "Automaattinen".


Käännösohjelmien käyttöönotto

Miksi Sunda Docin käännä-nappi ei näy Wordin työkalurivissä?
Tarkista seuraavia asioita:
- Jos käytössäsi on MS Word 2007 tai uudempi, Sunda Doc-palkki tulee näkyviin välilehden Apuohjelmat tai Add-Ins alla.
- Jos käytössäsi on 64-bittinen MS Office, tulee asentaa Sunda Docin 64-bittinen versio. Huom! Jos käytössäsi on 64-bittinen Windows, mutta MS Office on 32-bittinen, tulee asentaa Sunda Docin 32-bittinen versio.
- Tarvittaessa käynnistä tietokone asennuksen jälkeen uudestaan.

Miksi käännösohjelma ei saa yhteyttä palvelimeen?
- Jos käytössäsi on Sunda Tool, tarkista, että koneellasi oleva palomuuri ei estä Sunda Toolin pääsyä Internetiin.
- Jos puolestaan käytät Sunda Docia, tarkista, että palomuuri ei estä MS Wordin pääsyä Internetiin.


Verkkokauppa

Miksi kirjautuminen verkkokauppaan ei onnistu?
Käännöspalvelun käyttäjätunnukset eivät käy kirjauduttaessa verkkokauppaan. Voit kuitenkin tehdä tilauksia verkkokaupasta ilman käyttäjätunnusta. Jos haluat luoda käyttäjätilin verkkokauppaan, voit tehdä sen verkkokaupan rekisteröitymissivulta.